torsdag 11 maj 2023

John Holm i huvudet

Kort runda på Södermalm i solen. Lätt uppvärmning av stela muskler inför Göteborgsvarvet på lördag. Bara John Holm och hans musik i huvudet efter fantastisk spelning i går kväll. Och nu blommar det i Tantolunden.


John Holm skrev Den öde stranden 1970 efter en resa genom Europa och en besök på musikfestivalen på Isle of Wight.

Han berättar i en intervju i Dagens Nyheter (2018-09-15):

”Jag lånade en gitarr och spelade på stranden. När jag kom till Stockholm var det september, dåligt väder, skolan började och Jimi Hendrix, som jag just sett på festivalen, dog. Låten är som ett kalejdoskop; sommaren som just tagit slut, Hendrix död, mina barndoms somrar. Allt det där kom över mig. Det var en hel epok som dog.”


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar